Technische fiche

Patria

Bouwjaar: 1884

Ontwerper & bouwer: Johan Chr. Jakobsen

Bouwplaats: Svelvik, Noorwegen

Afmetingen: 118 x 25 x 13.5 voet (1 voet = 30,5 cm)

Type: driemaster, opgetuigd als bark

Gewicht: 263 ton

Motor: 35 pk stoommachine

Gebruikte bouwmaterialen:

  • Dennenhout en Amerikaans grenenhout met eiken ribben.
  • Groenhart hout (planken van vier duim dik)
  • Eikenbekleding
  • IJzeren platen boven en onder de waterlijn

De groenhart houten planken zorgden voor de bescherming van voor- en achtersteven, terwijl de eikenbekleding de romp midscheeps beschermde. De achtersteven had een dikte van 5 voet, terwijl ijzeren platen boven en onder de waterlijn de boeg versterkten en beschermden. De gebogen vorm van de boeg onder de waterlijn stond het schip toe om op het ijs te glijden en dit zo te breken door haar gewicht en beweging. De boeg werd versierd door een gietijzeren plaat, net onder het kluifhout.


Ingrijpende veranderingen door de jaren heen

Door de jaren heen werd de Belgica een aantal keer hersteld en heropgetuigd.
We geven een overzicht van de belangrijkste aanpassingen.

  • In 1897, onder eigendom van de NV SS Belgica, werd het schip opgeknapt en heropgetuigd voor een antarctische expeditie. Ze werd uitgerust met een nieuwe stoomketel en een schroef die - indien de ijsgang dit vereiste - boven de waterlijn kon getrokken worden. Daarnaast werd ook een laboratorium van 15 x 12 voet achter de hoofdmast geplaatst. De greenheart bescherming werd vervangen en vernieuwd.
  • Bij haar aankomst in Noorwegen in 1916 werden, naast cabines en aanpassingen voor vrouwelijk personeel ook een groot aantal hangmatten aangebracht. In deze periode vervoerde ze steenkool en passagiers tussen Spitsbergen en noordelijk Noorwegen.
  • Om als drijvend visverwerkend bedrijf te kunnen dienst doen, werd het schip in 1918 ontmast, en ontdaan van haar boegspriet en motor. Enkel de stuurhut bleef gespaard.
  • Eind de jaren dertig werd ook de bijzonderste motor van het schip verwijderd en werd het een steenkoolruim met enkel nog een kleine motor die de lieren en het anker kon bedienen.
Bron: Kjaer, K.-G. (2005). Belgica in the Arctic. Polar Rec. 41(218): 205-214.